הצפון החדש – חיים נעימים עם אדג’

במרחק נסיעה קצרה על קורקינט, תחנה וחצי באוטובוס או אפילו הליכה ברגל מהמרכז העסקי והתרבותי של העיר נמצאת שכונת הצפון החדש, המרכזת אליה את בוגרי העיר אשר עדיין שומרים על האנרגיה ורוצים לגור ליד ההתרחשויות, אבל קצת יותר מרחוק. 

אזור הצפון החדש בתל-אביב מחולק בתוכו לכמה תתי-אזורים: שכונת יהודה המכבי – מילאנו עם פארק הירקון בצפון ורחוב פנקס בדרום; אזור ככר המדינה המצוי מרחוב פנקס בצפון ועד לארלוזורוב בדרום; ואזור איכילוב-נהרדעא- דובנוב המשתרע מארלוזורוב שבצפון ועד שאול המלך בדרום. הצפון החדש הוא כינוי לחלקה של העיר תל-אביב המשתרע בין רחוב אבן גבירול ממערב, לדרך נמיר ממזרח, ובין נחל הירקון מצפון לשדרות שאול המלך מדרום. 

הבנייה באזור זה החלה מ- 1948 ונמשכה באופן אינטנסיבי עד שנות ה-80 אז מצאי הקרקעות הפנויות בה כבר הפך דל. אופי הבנייה מגוון, וככלל רחובותיו רחבים באופן משמעותי ביחס לאלה של הצפון הישן. מרבית הבנייה היא בנייני מגורים בני 4-5 קומות, בדומה לאזוריה הוותיקים יותר של תל-אביב אך על מגרשים הגדולים בכ-50% מן המגרשים של הצפון הישן ולב תל-אביב. החל משנות ה-80 ובמידה ניכרת גם כיום, ניכרת בו בנייה משמעותית של מגדלי מגורים, וכן בתים צמודי קרקע במספר שכונות קטנות וברחובות מסוימים.

באזור זה נמצאים כמה מהאתרים הידועים בתל-אביב כגון המרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), מוזיאון תל-אביב, המשכן לאומנויות הבימה, בתי המשפט, מגדלי אקירוב וכמובן ככר המדינה. כיכר המדינה היא אחת הכיכרות הגדולות ביותר בתל אביב ובישראל בכלל. הכיכר תוכננה בידי הארכיטקט אוסקר נימאייר, בשיתוף האדריכלים הישראלים ישראל לוטן ואבא אלחנני שתכננו את מבני המגורים הקיימים. סביב הכיכר עובר רחוב עגול, רחוב ה’ באייר, שהוא צומת לשני רחובות מרכזיים: רחוב ויצמן העובר מצפון לדרום, ורחוב ז’בוטינסקי העובר ממערב למזרח. כן מתחברים לכיכר מספר רחובות קטנים נוספים. בתחילת שנות השבעים החלה פעילות בינוי נרחבת בצידו החיצוני של רחוב ה’ באייר, והוקמו בו בנייני יוקרה בעיצוב אחיד. חלק ניכר מפרסומה של הכיכר בא מחנויות יוקרה ומחנויות של מעצבים בינלאומיים הנמצאות במפלס הקרקע של בניינים אלה, שהפכו אותה לאחד האזורים היקרים ביותר בתל אביב. כיום הכיכר עצמה מצויה בתהליך בניה של 3 מגדלי מגורים, לצד פיתוח גינות ובריכות אקולוגיות. הולך להיות מהמם.

מחפשים דירה בצפון החדש? דברו איתנו ונשים אתכם במרכז.